PekkaSiikala11 Suoraa puhetta

Taistelu sote-äänistä kiihtyy – Kärnä estää Väyrysen paluun?

Pakko oli pläjäyttää päivän kolmas teksti. Lupaan kuitenkin pitää taukoa vähintään koko tulevan viikonlopun. Asiaan. Mikko Kärnä (Kepu) harkitsee estävänsä Paavo Väyrysen paluun eduskuntaan oikeustoimin.

Lukijat voivat nyt pohtia onko kyseessä pelkästään Kärnän syvä kiintymys oman palkkaansa ja duuniinsa, vai käydäänkö taustalla veristä taistelua jokaisesta mahdollisesta sote-myönteisestä äänestä. Missään tapauksessa kukaan ei usko että kyseessä olisi Juha Sipilän kostotoimi.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/demokraatti-karna-harkitsee...

Simmottis.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (83 kommenttia)

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Ihan sama kumpi jatkaa,kunhan itse maksavat oikeudenkäyntikulunsa,ilman oikeusprosessia tuo ei suju !

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Onneksi minun ei tarvitse pähkäillä miten tuo sujuu, sillä minulla ei ole aavistustakaan siitä miten se voisi sujua ja miten sen pitäisi sujua, siis sääntöjen ja pykälien mukaan.

Ratsuväki on raakaa, mutta poilitiikka se vasta julmaa on. Ilmeisesti kepussa on kauhea hätä sote-äänestyksestä, nyt kun noita kokoomuslaisia on riveistä lipeämässä.

Joten edes Väyrynen on pidettävä poissa eduskunnasta. Mitenkähän tämä toimii viivytystaisteluna, siis Väyrysen paluun riitauttaminen?

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

”Tilanne on sillä tavalla juridisesti haastava, että tämä on ensimmäinen kerta, kun EU-parlamentaarikko haluaa palata kesken kauden eduskuntaan. Ei ole ihan selkeää, onko lainsäätäjä tarkoittanut, että se olisi mahdollista”, sanoo eduskunnan pääsihteeri Maija-Leena Paavola." (HS)

”Koska edustaja Kärnäkin on nostanut tämän esiin, niin haluamme tehdä asiasta perusteellisen selvityksen”, Paavola sanoo." (HS)

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Kun kysymys on valtioelinten välisistä suhteista, tämä ei jää minkään Rovaniemen käräjäoikeuden varaan. Eikä tuomioistuimen päätöstä itse asiassa edes saada tässä aikataulussa. Hätätilassa eduskunta pannaan hyväksymään tästä erillislaki vielä ennen kesäkuuta.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Olen taipuvainen uskomaan että olet oikeassa. Tuntuisi ihan näin maallikkonakin oudolta jos asiaa puitaisiin kärjäoikeudessa.

Liekö mahdollista, että tällä voitasiin jarruttaa Väyrysen paluuta yli sote-äänestyksen? Entä mistä löytyy eduskunnassa enemmistö hyväksymään tai estämään Väyrysen paluu?

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala Vastaus kommenttiin #5

Pekka,

kyse on eduskunnan sisäisestä asiasta; varaedustaja Kärnän käräjäpuhe on puuta heinää, ei tämä ole siviiliasia.

Kyse on perustuslain ja eduskunnan työjärjestyksen - käytännössä yhden sanan - tulkinnasta:

"Edustajatoimen hoitaminen keskeytyy siksi ajaksi, jonka kansanedustaja toimii Euroopan parlamentin jäsenenä. Edustajatointa hoitaa tänä aikana hänen varaedustajansa. Edustajatoimen hoitaminen keskeytyy myös asevelvollisuuden suorittamisen ajaksi."

Edustajatoimen hoitaminen siis "keskeytyy", ei pääty. Asevelvollinen palaa eduskuntaan ruotuväen jälkeen; siitä ei ole mitään epäselvää. Samoin tekee samojen säännösten mukaisesti tietenkin myös meppi.

Lain perusteella Väyrynen palaa eduskuntaan. Likainen peli on asia erikseen.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #41

Ei se aivan noin yksinkertaista ole. Eduskunnan työjärjestyksen 77 §:n mukaan
"Euroopan parlamentin jäseneksi valitun edustajan tulee ilmoittaa puhemiehelle, hoitaako hän edustajantointaan vai toimiiko hän jäsenenä Euroopan parlamentissa. Euroopan parlamentin vaalien jälkeen ilmoitus on tehtävä ennen parlamentin ensimmäistä täysistuntoa. Eduskuntavaalien jälkeen ilmoitus on tehtävä viimeistään kello 12 kolmantena päivänä siitä, kun hänen kansanedustajan valtakirjansa on tullut tarkastetuksi. Jos hän toimii jäsenenä Euroopan parlamentissa, hänen edustajantoimensa hoitaminen keskeytyy silloin, kun hänen varaedustajansa valtakirja on tarkastettu."
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/200000...

Sanamuodon perusteella tarkoitus viittaa jokotai-valintaan: "tuomio lusitaan" jommassakummassa paikassa kokonaan eikä paikkaa vaihdeta kesken kaiken oman halun mukaan.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala Vastaus kommenttiin #49

Niinpä, niin : "keskeytyy", ei pääty.

Väitteillesi ei löydy tukea perustuslaista, eikä sen perusteluista; ei perustuslakivaliokunnan mietinnöstä; ei eduskunnan työjärjestyksestä, eikä sen perusteluista.

Mielenkiintoista nähdä valtiosääntöoppineiden kanta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #52

Kyllä sille löytyy peruste sanamuodosta kuten selostin. Armeijakin käydään yleensä loppuun asti eikä sieltä kesken lähdetä omien halujen mukaan.

Joka tapauksessa on kiinnostavaa nähdä lopputulos.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #53

Onko ennakkotapauksia, joihin verrata? Tietääkseni Euroopan parlamentista on ennenkin lähdetty kesken kauden.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #54

EU-säännösten mukaan (Säädös Euroopan parlamentin jäsenten valitsemisesta
yleisillä, välittömillä vaaleilla 13 artikla) ja Euroopan parlamentin työjärjestyksen 4 artikla) eroaminen lienee käytännössä ilmoitusasia.
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubR...
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubR...

Mutta sen jälkeen pitää vielä miettiä kotimaisen lainsäädännön todellista tarkoitusta, jota jäänkin odottamaan lopputulosta veikkkamatta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #61

Liikutaan vaarallisilla vesillä jos ryhdytään etsimään "todellisia tarkoituksia". Saattaa näet olla, että todellinen tarkoitus valitaan sen mukaan mikä on sote-äänestyksen kannalta joillekin tärkeintä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #62

Joka tapauksessa asia ei ole yksiselitteisen selvä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #63

Satuinpa löytämään vajaan vuoden takaisen uutisen, jossa Eduskunnan lainsäädäntöjohtaja Tuula Kuloveden mukaan Väyrysen paluu on ilmoitusasia.
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/vayrynen-voisi-pa...

Eduskunnan Kauniit ja Rohkeat -draamasarjassa piisannee siis vielä yllin kyllin jaksoja.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala Vastaus kommenttiin #53

Euroopan parlamentin työjärjestyksen 4 artiklan 3. kohdan mukaisesti:

"Edustajatoimestaan luopuva jäsen ilmoittaa puhemiehelle luopumisestaan sekä ajankohdasta, jona se tulee voimaan; luopumisesta voi ilmoittaa aikaisintaan kolme kuukautta ennen sen voimaantuloa."...

Tämä tästä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #66

Aivan, eipä tuo kerro mitään meikäläisen parlamentin "käyttäytymispykälistä".

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän KariKallio1 kuva
Kari Kallio Vastaus kommenttiin #52

Tuo "keskeytyy" -vääntö on kai juttu sinänsä, mutta ei ole mielestäni tämän tarinan syvintä olemusta, vaan mihin asemaan Paavo aikoo palata. Hän sanoo "palaavansa" KP:een kansanadustajaksi; puolueen, josta hänet on erotettu ja josta hän itse ilmoitti eroavansa! Lisäksi hän on ilmoittanut eroavansa KePusta... joten minun ymmärrykseni mukaan, hän ei ole minkään puolueen jäsen tällä hetkellä? PV työllistää suhmuroinneillaan pataljoonan verran väkeä, joka yrittää aina ymmärtää, missä milloinkin mennään!

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #67

Väyrysen paluuseen hänen puoluekannallaan tai puolueisiin kuulumattomuudellaan nähdäkseni ei ole merkitystä. Jos olisi niin Harkimokin pitäisi heittää ulos eduskunnasta.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #41

Asevelvollisuus pitäisi hoitaa loppuun asti.
Samoin velvollisuus edustaa Suomea EU:n parlamentissa. Vai millä verukkeella senkin voi keskeyttää?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #72

Sitähän Eduskunnan lainsäädäntöjohtaja ei perustele, vaikka kertookin lopputuloksen: Väyrysen paluu on ilmoitusasia.
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/vayrynen-voisi-pa...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Olen varma, että Suomen Keskustan puheenjohtaja Sipilä ilmoittaa kuulleensa tästä Kärnän ja Väyrysen kädenväännöstä ” pari päivää sitten” joskus ensi kesäkuun puolella :)

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala
Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Korkeintaan Kärnä pystyy hidastamaan. Lakihan on maallikolle ihan selvä, kyse on kansanedustajan työn KESKEYTYKSESTÄ europarlamentaarikkouran ajaksi. Nyt sitten Paavo palaa eduskuntaan, kun hän lopettaa meppinä olonsa.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Nykyisin Suomessa ei mikään ole itsestäänselvyys, no odotetaan. Nykysin meillä luetaan lakia, kuin piru raamattua.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Eipä tietenkään olekaan selvää lainlaatijana toimivalle (Kärnä) tahi lakimiehille.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #9

"Tapauksessa sovelletaan perustuslain 28. pykälää, jonka tulkinnasta on kyse. Pykälän mukaan edustajantoimen hoitaminen keskeytyy siksi ajaksi, jonka kansanedustaja toimii Euroopan parlamentin jäsenenä ja edustajantointa hoitaa tänä aikana hänen varaedustajansa." (Yle)

Tätä pykälää yritetään nyt viisaiden toimesta tulkita, mutta en tiedä tulkitaanko viisaasti. Minä kun vain luen mitä on kirjoitettu, niin en tietysti ymmärrä mitä tulkitsemista tuossa voi olla.

Käyttäjän JanTheon kuva
Jan Theon

Käsittääksenk Paavo on se kenet on valittu sekä eduskuntaan että EU:hun. Kärnää sen sijaan ei ole valittu suoraan ja hän vain sijaistaa Paavoa. En tiedä millä mandaatilla ns varajäsenestä tulisi vakituinen kansanedustaja tässä tapauksessa? Eihän Kärnää ole valittu ba mikä sen Paavon kansanedustajan mandaatin POISTAISI? EU:n lähtö ei tietääkseni poista mandaattia mihinkään..

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Jospa Kärnä nostaa kanteen kesäkuun alussa ja Väyrysen paikka varmistuu vasta soteäänestyksen jälkeen?

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Onhan se tietenkin KePun velvollisuus tehdä kiusaa Väyryselle, mutta voidaanko kansanedustaja pidättää tehtäviensä hoidosta jonkun epämääräisen kanteen vuoksi? Eli mahdollisuus on myös, että kanne nostetaan, mutta Väyrynen hoitaa laillista kansanedustajantehtäväänsä prosessin ajan.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Niin, tämä mahdollisuus on aika kiinnostava. Etten sanoisia että hyvin kiinnostava. Kun en ole asioista perillä oleva taho niin juuri tämä jarrutushalu sote-äänestyksen jälkeiseen aikaan asti, tavalla tai toisella, tuntuu mahdolliselta.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #14

Olisihan se aika metkaa, että viivytyspuhe-Väyrynen ei pääsisi päättäjän paikalle viivytyksen takia.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

"käydäänkö taustalla veristä taistelua jokaisesta mahdollisesta sote-myönteisestä äänestä." Tähän näyttää olevan vastaus. Sipilä itse ainakin ja ehkä muutkin keskustassa on pantu lehmäkauppoihin sekä RKP:n että Kristillisten kanssa. Hendriksson iski tiskiin jo vaateensa koskien Vaasaa ja Seinäjokea, helikoptereita ja muuta. Näinkö täällä politiikkaa hoidetaan. Myydäänkö soteäänet nyt erilaisista lupauksista ja täytetään ääntä vastaan toiveita. Ei ole oikein. Haluan kaiken tämän julki, vaikka julkista lehmäkauppa ei taida olla tässä vaiheessa. Korruptiotako? Minusta tällainen on väärin äänestäjiä kohtaan. Sipilä haluaa olla tässä kamppailussa voittaja ja tekeekö sen äänten ostoksina.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Ei ole hyvä olla voittaja millä hinnalla tahansa. Voitosta voi tulla katkera.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Kovaa peliä Bostonissa jota aika moni muukin huuli pyöreänä ihmettelee kun kaikki on kaupan kunhan hinnoista sovitaan ->

Jussi Halla-aho
5 tuntia ·
Jos olisin politiikantoimittaja, laskeskelisin nyt seuraavasti:

- Hallituksella on vain muutaman äänen marginaali sote- ja maakuntauudistukselle. Siniset ovat lisäksi täysin hasardeja, koska kuka tahansa heistä saattaa koska tahansa loikata minne tahansa, myös oppositioon.

- Rkp:llä ja kd:llä on yhteensä 15 paikkaa eli vain kolme vähemmän kuin sinisillä. Kepu+kok+rkp+kd-hallituksella olisi äkkiä laskettuna 102 paikkaa miinus puhemies miinus Lepomäki. Varsinkin kd saa kuitenkin todennäköisesti muutaman loikkarin sinisistä. Hallitus olisi siis paikoissa laskettuna yhtä vakaalla pohjalla kuin nykyinen mutta laadullisesti parempi ja varmempi.

- Sipilä on viime päivinä lirkutellut "vastuulliselle oppositiolle" eli rkp:lle ja kd:lle.

- On kiinnostavaa nähdä tulevina päivinä, mitä rkp ja kd soten suhteen sanovat ja tekevät. Koska ne ovat aiemmin vastustaneet uudistusta, ne eivät tietenkään anna tukeaan ilmaiseksi.

- Maksuksi tuskin riittää kokoomuksen lupaus hallituspaikasta seuraavien vaalien jälkeen, koska kok joka tapauksessa haluaa vähintään rkp:n mihin tahansa hallitukseen.

- Jos siniset pysyvät jollakin tavalla kasassa, heillä on kiusaus lähteä oppositioon, kun "toivon ja ilon" hallituslinjalla viisari ei ole värähtänyt. Toistaiseksi he eivät ole lähteneet, koska hallitus voisi hajota ja lihavat päivät loppua ennen aikojaan.

- Jos rkp ja kd lähtisivät hallitukseen pitämään sitä pystyssä ensi vuoteen asti, siniset voisivat huoletta tehdä Arhinmäet eli kääntää aiemmin käännetyn takin takaisin ja lähteä oppositioon tekemään terävää kansallismielistä politiikkaa. Tämä luultavasti sopisi myös kokoomukselle ja kepulle, jotka voisivat ainakin toivoa, että siniset oppositiosta käsin onnistuisivat nakertamaan perussuomalaisia seuraavissa vaaleissa.

[Edit: - Yksi muuttuja on Soini, joka haluaa olla ministeri. Toisaalta ongelma ratkeaa, jos hän lähtee kohtapuolin eurooppalaiselle hillotolpalle.]

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Henriksson on aina ollut fiksu ja on pelinaisia myös nyt. Hän ei ole missään vaiheessa polttanut siltoja hallitukseen vaan moittinut hallitusta kohtuullisesti.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Tuskin tässä isoa numeroa ollaan tekemässä. Luulen, että sitä mukaa kuin hallitusrintamasta nappuloita irtoaa, sitä mukaa Demarien, RKP:n ja Kristillisten edustajat löytävät äänestyspäiväksi muuta, tähdellisempää tekemistä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Jos kyseessä olisi kuka tahansa toinen EU-parlamentista palaava, niin moista ajatusta ei olisi edes tullut mieleen kenellekään. Jos tästä joku uusi laki tulee, niin se on tosi selvästi "Lex Väyrynen".

Juuri siitä syystä suhtaudun äärimmäisen kielteisesti tällaiseen keplotteluun. En siksi, että Väyrystä henkilökohtaisesti ihailisin, mutta periaatteesta. Ei perustuslakia tai lakeja ylipäätään pidä tulkita ad hominem -periaatteella.

Väyrynen tosin pystyisi tällaista torppausta hyödyntämään mennen tullen seuraavissa vaaleissa ja tulisi ääniharavaksi.

Tietysti Kärnällä on tärkeitä asioita ajettavana eduskunnassa, kuten kasvispihvien kieltäminen ...

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Kärnän mieli muuttui yhdessä yössä, joten epäilen ettei ajatus ole hänestä itsestään lähtöisin, vaan taustalla todella on sote-äänestys ja taistelu sieluista. Väyrysen sielu tässä sote-äänestyksessä kuuluu väärään joukkoon.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ei tuo asia toki ole jarruttamassa moista "lakiuudistusta" tai "tulkintauudistusta" sekään. Mutta katsoisin, että se on kuitenkin vain piste ii:n päälle. Keskusta haluaa päästä Paavosta eroon ja hänen pysyvän niin kaukana kuin mahdollista. Jos pystyisivät, niin hakisivat lähestymiskieltoa. Sipilä ei saa öitään nukutuksi, kun pitää miettiä "mitä se luikuri taas huomenna keksii".

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #20

Pikemminkin keskustalaiset toivovat, että Väyrynen ymmärtäisi lopettaa. Ei kukaan haluaisi vanhan ystävän tai tuttavan toimivan täysin holtittomasti ja polttavan suunnilleen kaikki yhteydet ympäristöönsä. Vaikka se aiheuttaa ärtymystä, kyllä se aiheuttaa myös sääliä.

Käyttäjän RitvaPuolakka kuva
Ritva Puolakka Vastaus kommenttiin #20

Sipilä ei saa öitään nukutuksi, kun pitää miettiä "mitä se luikuri taas huomenna keksii".

Nyt kyllä tuli illan parhaat naurut:DDD

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Onhan se hyvä, että tuohonkin saadaan tulkinta.

Ei tuo tosin Väyrysenkään pisteitä paljoa kohota. Äijä valittiin 2014 EU-parlamenttiin. Oikeastaan ehdokkaaksi lähtemisen eduskuntavaaleihin olisi pitänyt implikoida sen, että valituksi tultua erotaan EU-parlamentista ja ryhdytään kansanedustajaksi. Valinnan kytkeminen ministerinpostiin oli kohtuullinen pohjanoteeraus.

Nyt sitten vielä jokin aika sitten paluu kansanedustajaksi piti tapahtua vasta syksyllä. Sillekin oli selitys olemassa. Ellei tämä paluun aikaistuminen ole silkkaa kiusantekoa keskustalle (joka ei suostu ymmärtämään neroa) ja kostoa Sipilälle (joka ei myöskään suostu kuuntelemaan neroa), niin minua viisaammat voivat kertoa selityksen. Toisaalta taitaa jo ollakin maan tapa, että maksimaalisen haitan aiheuttaminen vastustajalle on tärkeämpää kuin myönteiseen kehitykseen pyrkiminen.

Ilmeisesti maakunta- ja soteuudistuksen torppaaminen on joidenkin mielestä maailman (tai ainakin Suomen) tärkein asia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ei, kyllä se on kasvispihvien kieltäminen, jonka Kärnä on ottanut pääagendakseen.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

"Lex Väyrynen" ei ole niin kaukaa haettu. Mitä muuten jos Väyrynen palaa eduskuntaan ja ilmoittaa sitten taas parin viikon kuluttua palaavansa Brysseliin? Ei se nämä jatkuvat käänteet huomioon ottaen ole ollenkaan mahdotonta. Yksi epeli ei voi saattaa instituutioita naurunalaisiksi.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Brysseliin paluu ei varmasti käy yhtä helposti kuin sieltä lähteminen. Eikä Väyrysen paluuseen "Lex Väyrystä" tarvita. Näin arvelen noita pykäliä luettuani.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Väyrynen keskeyttää "palvelunsa" Brysselissä Suomen sote-äänestyksen ajaksi ja palaa sitten taas Brysseliin.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Enemmistödemokratia ilman konsensusta on tehnyt politiikasta mielenkiintoisempaa. Tempoilevuus ei toki ole Suomen etu, mutta meitä politiikkaa seuraavia se suuresti viihdyttää.

Minusta kaikki, mistä Paavo kiusaantuu, on jollain tasolla ansaittua.

Käyttäjän TeroLuostarinen kuva
Tero Luostarinen

Pitäisi olla selvä asia että joku varamies väistyy kun varsinainen palaa.

Kyllä Väyrysellä on enemmän annettavaa eduskuntatyössä kuin sijaisellaan.

Vaikuttaa tosiaan että Sipi,Orpo,Terho on laittaneet Kärnän jarruttamaan . Ja tyhmä tottelee kun isot poijaat käskee

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

”Setelirahalla saa ja heposella pääsee”

Vanha Kempeleläinen hokema

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Jos ei ota vastaan kansanedustajan tehtävää, johon on valittu, niin siihen pitää olla hyvä syy. Jos eu:n parlamentin jäsenyys on se syy, Niin siitä pitää pitää kiinni vaalikauden loppuun asti.

Käyttäjän tapiomakelainen kuva
Tapio Mäkeläinen

Terolla on mielenkiintoinen näkemys Väyrysen painoarvosta: Paavo on ilmoittanut vastustavansa sekä hallitusta että oppositiota. Onkohan tällaista sattunut aikaisemmin? Millä muskelilla hän mitään ”antaa”. Mihin hän positioi itsensä.? Kärnästä ei sanottavaa kasvispiffin vertaa.

Väyrysen tapaista omnipotenssia täytyy etsiä kaukaa eikä tule mieleen kuin edesmennyt Timo T A Mikkonen .

Käyttäjän TeroLuostarinen kuva
Tero Luostarinen

Kyllä Paavo saa sinne säpinää aikaan ja keskustelua. Ihan eri tavalla kuin varamies

Käyttäjän RitvaPuolakka kuva
Ritva Puolakka

Väyrynen lupasi tukea Sipilää, jos hänet olisi valittu puoluevaltuuston puheenjohtajaksi ja tällöin Väyrynen olisi varmasti äänestänyt soten puolesta. Kun näin ei käynytkään, niin nyt on toinen ääni kellossa.

Kärnä on nyt pantu juoksupojaksi estämään Väyrysen paluu eduskuntaan äänestämään sotea vastaan, mutta ihmettelen kyllä suuresti, jos tämmöinen manööveri onnistuisi. Kaikkihan on kyllä nykyään mahdollista ja tämän olemme Sipilän hallituksen aikana saaneet nähdä.

Nykyinen eduskuntamme on täysin vailla arvovaltaa. Suomen kallein teatterinäyttämö, ei muuta.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Ritva Puolakka, olen samaa mieltä kanssasi. Eduskunta on näyttänyt arvottoman puolensa. Tällaista teatteria en edes haluaisi katsoa. Nyt on näyttelijöiden aika mennä kotiin ja hallituksen hajota, kun siltä on kadonnut moraali ja jäljellä on vain suunnaton vallan halu. Ollut näkyvissä jo aika päiviä. Osa asiantuntijoistakin on ostettu soten puolelle, joten kun hallitus vaihtuu, pitäisi vaihtua myös Nergin ja useamman muunkin postin.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Kuinkas se taas on mennytkään.

Väyrynen oli ehdolla vuosien 1995 ja 1999 eduskuntavaaleissa Uudenmaan vaalipiirissä ja tuli valituksi, mutta jatkoi työtään Euroopan parlamentissa.

Kevään 2007 eduskuntavaaleissa Väyrynen oli jälleen ehdolla Lapin vaalipiiristä, ja hänet valittiin eduskuntaan. Väyrynen ilmoitti jo ennen vaaleja, että hän ottaisi kansanedustajan toimen vastaan, jos häntä tarvittaisiin johonkin keskeiseen tehtävään kotimaan politiikassa. Muussa tapauksessa hän hoitaisi loppuun kautensa Euroopan parlamentissa. Väyrynen palautti valtakirjan vasta, kun hallitusneuvottelut oli käyty huhtikuun puolessa välissä 2007 ja Väyryselle oli ehdotettu ministeripaikkaa.

Vuoden 2011 eduskuntavaaleissa Väyrynen jäi valitsematta eduskuntaan Uudenmaan vaalipiiristä.

Marraskuussa 2014 Väyrynen kertoi tavoittelevansa ulkoministerin paikkaa seuraavassa hallituksessa. Väyrynen valittiin eduskuntaan 6 889 äänellä, mutta 22. huhtikuuta hän ilmoitti jäävänsä europarlamenttiin. Hän totesi Sipilän hallituksen nimittämisen jälkeen blogissaan pettyneensä, kun häntä ei valittu valtioneuvoston jäseneksi, ja kertoi asettuneensa ehdolle eduskuntavaaleissa nimenomaan päästäkseen ulkoministeriksi.

Vuoden 2019 EK-vaalit järjestetään 14. huhtikuuta ja europarlamenttivaalit 26. toukokuuta. Niitä odotellen..

https://fi.wikipedia.org/wiki/Paavo_V%C3%A4yrynen

Käyttäjän KariKallio1 kuva
Kari Kallio

Paavolla on riita EU:nkin kanssa päivärahoista! Järjesti muistaakseni jonkin "vaalitilaisuuden" Oulussa virman piikkiin (EU), josta EU ei tykännytkään. Vaalikarnevaalit kun on viisaampi kustantaa omilla rahoillaan. Olen tässä kuulopuheen varassa, joten totuus paljastunee aikanaan.

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Asiahan on pelkkäää kiusantekoa ja uskoisin että tässä Kärnän päätökseen on saatu taustajoukoilta "vahvistusta". Keneltä niin sillä ei ole merkitystä.

Lopputulosta se ei muuta.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Eipä ole kyllä tavalliselle kansalaiselle paljon merkitystä kumpi noista tuolla jatkaa.

Kasvispihvimies vai tuuliviiri.

Lopputulos joka tapauksessa sama, kummallakaan ei minkäänlaista arvoa tai merkitystä päätöksenteolle.

KD on antanut edustajilleen luvan äänestää sotessa oman mielen mukaan, joten eiköhän Sipilä ole rauhallinen ja sieltä on pari edustajaa luvannut tukensa.

Kärnä tai Väyrynen, aivan sama.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Nimenomaan sote-äänestyksen vuoksi ei taida olla aivan sama kumpi eduskunnassa istuu. On hyvin mahdollista että yksikin ääni soten pulesta tai sotea vastaan on ratkaisevan tärkeä.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Ihan tulee Kekkonen-Fagerholm mieleen. ;)

Henry

Käyttäjän KariKallio1 kuva
Kari Kallio Vastaus kommenttiin #40

Muistanko kuitenkin oikein, että Kekkonen lopulta voitti "ostoäänen" turvin... ja oliko se jopa SKDL, jolta ääni ostettiin?

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #71

Ei ollut SKDL vaan RKP. Kommunistit olivat Kekkosen takana ilman ostamistakin.

Käyttäjän KariKallio1 kuva
Kari Kallio Vastaus kommenttiin #74
Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Mä ainakin äänestän Väyrystä johonkin, jos vain pystyisin (väärä vaalipiiri).
En sen vuoksi, että hän saisi ääneni, vaan sen vuoksi, että se on näiltä kur(j)istajilta pois.

Yleensä olen äänestänyt, jotakin puoluetta, joka toimii eduskunnan ulkopuolella, kuten esim. IPUa. Nykyisistä puolueista ei ole mihinkään. Oppositiokin kyhnää kuin rampa ankka, toivoen että pääsee "sitten joskus" hallitukseen (kurjistajien kanssa).
Samalla täytyy kyllä myöntää, että Li Andersson on poikkeus eduskunnassa.
Hän on ainoa kansanedustaja, jossa näen jotain valoa.

Henry

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Blogisti on aivan oikeassa että yksikin ääni ratkaisee pelin.
Tämä Väyrynen Kärnä sessio osoittaa että Eduskuntainssituutiossa tulee uusia asioita eteen joita ei ole lakiin kirjattu. Elikä mikä ei ole kiellettyä on sallittua mutta kumman hyväksi se ratkaistaan jää nähtäväksi.
Odotamme nyt perustuslakivaliokunnan päätöstä alkuun.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Jos päätös sallii Kärnän jatkamisen edustajan toimessaan siitä huolimatta, että Väyrynen on ilmoittanut palaavansa, niin se nakertaa valtavasti perustuslakivaliokunnan arvovaltaa ja lyö mustan leiman niin Kärnän kuin Sipilänkin otsaan. Kyseessä on yhtä alhainen keplottelu kuin poikkeuslaissa Kekkosen valitsemiseksi vuonna 1973. Toivon, että Suomi on noista ajoista sivistynyt, nähtäväksi jää ajaudummeko takaisin banaanitasavallan asteelle.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Kun Juha Kuikka näkee tämän perustuslakivaliokunnan arvovalta tappiona niin juuri sitä se ei ole, vaan osoitus siitä ettei jää myöhemmin pelaamisen paikkaa. Tästä muuten huomataan miksi lakeja pitää päivittää.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #47

Tämän linkin alta lötyyy emeritusprofessorin oikein hyvä juttu perustuslaista, ryhmäkurista, poliittisista puolueista ja vallan siirtymisestä kansalta muutamalle äijälle.

http://www.laakarilehti.fi/ajassa/verkkokommentti/...

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Mielenkiintoista että nyt tutkitaan Suomen perustuslakia ( jota hallitus muuten on aikalailla pilkkanaan pitänyt) kun kuitenkin on kyse Euroopan parlamentille kuuluvasta asiasta - siis siitä voiko meppi jättää hommansa kesken kauden. Jos voi niin ihan turha Suomen perustuslakia penkoa. Eikö niin?

Jos EU:lle on ok että meppi lähtee kesken kauden, niin silloin Väyrysen paluuta eduskuntaan ei voi mitenkään estää.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Eikös Sampo Terho tehnyt tuon tempun jo aiemmin? Eli ihan toimivaa lähteä EU-parlamentista paremmille apajille.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Niin taitaa asia olla. En kuitenkaan muista kuviota aivan tarkasti. Oliko niin, että hän meppinä ollesssaan oli ehdolla 2015 eduskuntavaaleissa ja tuli valituksi?

Entä Olli Rehn?

Vuoden 2014 eurovaaleissa Rehn valittiin Euroopan parlamenttiin keskustan suurimmalla äänimäärällä. Heinäkuussa 2014 hänet valittiin Euroopan parlamentin varapuhemieheksi ensimmäisenä suomalaisena. Vuoden 2015 eduskuntavaaleissa Rehn asettui ehdokkaaksi Helsingin vaalipiirissä, ja hänet valittiin jälleen eduskuntaan. Euroopan parlamenttiin Rehnin tilalle nousi Hannu Takkula. (Wikipedia)

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #46

Sekä Terho että Rehn luopuivat EU-parlamentin paikastaan heti ja ottivat vastaan kansanedustajan tehtävän. Sikäli he tekivät välittömästi vaalituloksen ratkettua johdonmukaisen päätöksen. Eiväthän he 2014 tienneet, tulevatko valituksi 2015 eduskuntaan vai ei. Ehdokkaaksi asettumalla he osoittivat haluavansa kansalliseen parlamenttiin ja äänestystuloksen selvittyä tekivät äänestäjien tahdon mukaan.

Väyrynen sen sijaan odotti hallitusneuvottelujen tuloksen ja päätti sitten jäätyään ilman ministerin tehtävää valita kuitenkin EU-parlamentin. Sen jälkeen kun valinta on tehty, olisi johdonmukaista seurata sitä valintaa sitten loppuun saakka, ellei tilanteessa tapahdu oleellista muutosta.

Sinänsähän tuo ei ole Väyryseltä mitään uutta. Hänhän jo 2007 kilpailutti ministerinpaikkaa tuolla valinnalla. Silloin Vanhanen taipui ja Väyrynen valitsi eduskunnan. Olisi ehkä kannattanut jättää Väyrynen jo silloin europarlamentaarikoksi...

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Sipilän kannattaa politiikasta luopumisen jälkeen perustaa osto-ja myyntiliike, sellaista hänen politiikan tekonsa on ollut hallituksen alkumetreistä lähtien.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Kyllä. Mutta sen liikkeen on saatava runsaasti erilaisia yritystukia. Muutoin tulee konkurssi.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Arto Granlund saa odotella viellä tovin päästäkseen Sipilän ostariin.

Sillä nyt on menossa vasta Sipilän I hallitus jatkoa seuraa Sipilän II hallitus.
Kyllä luultavast sitten Juha heivaa pääministeryyden ja koko eduskunta työn nuoremmille.
Antti Rinne saa puristella eikun kyniä poikki vielä viitisen vuotta vai käykö niin kuin Jutalle että omat pettää.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Sipilän eli kepun vaalivoittoon 2019 tarvitaan kyllä muhkean suuri ihme! Enkä jaksa ihmeisiin uskoa.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Ei tässä maassa 15% kannatuksella pääministeriksi nousta ja tuo 15% voi olla yläkantissa kunhan "Pate" pääsee vauhtiin.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Tuo 15 % on yläkanttiin jos Sipilä jatkaa kepun puheenjohtajana.

Käyttäjän KariKallio1 kuva
Kari Kallio

"Väyrynen: En halua kaataa hallituksen sote- ja maakuntauudistusta, palaan eduskuntaan vasta syksyllä."

5.3.2018 14:17 Politiikka

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Sote-äänestyksen ja hallituksen politiikan tulemisen suhteen on tuon ajankohdan jälkeen tapahtunut aika paljon muutakin.

Ja nyt taitaa olla kyse juuri siitä että jokainen ääni on hallitukselle kuiltaakin kalliimpi, joten Väyrysen paluu yritetään estää. Kun Harkimon ja muutaman muun mahdollisen mielensä muuttaneen suhteen ei voi oikein mitään tehdä.

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

Tapauskovaisena minä toivon iltarukouksessani, että jotka ääniuurnille sitten joskus menevät, käyttäisivät ihan sitä kuuluisaa maalaisjärkeä. Varoisivat äänestämästä kaikenlaisia pinnalle pulpahtaneita politiikan helppoheikkejä . Meillähän sellaisesta on kokemusta muutaman viime vuoden ajalta. Sotkua sotkun perään. Kansakunnan hallitsemisesta on tehty jotain ihmeellistä piirileikkiä, jossa ei ole päätä ei häntää. Ennen niin vakavasti otettaviin puolueisiinkin on pesiytynyt jotain sitä samaa.
Jos äänestäjät sallivat tämän nykyisen menon jatkuvan mukamas nykyaikaisena toimintana , niin täytynee valittaen todeta, että se maalaisjärki on upotettu lakiämpäriin.
Meillä on muutama ajan saatossa hallinnollisesti kouliintuneita ja vakavasti otettavia puolueita. Kunhan nekin vaan kitkisivät omat epämääräiset sooloilijansa.
Poliittisien puolueiden katoaminen edustuksellisesta demokratiajärjestelmästä ei ole todellisuutta moniin vuosikymmeniin. Joten pallo on edelleen
numeronpiirtäjällä äänestyskopissa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset