PekkaSiikala11 Kaikki on paremmin kuin ennen

Dieselmoottori vai bensiinimoottori - Entä vety ja sähkö?

Puheenvuorossa autoasiantuntemusta on enemmän kuin missään muualla, ja myös ilmastonmuutoksesta täällä tiedetään paljon ja usein jopa kaikki. Niinpä jätän viikonlopuksi viisaille pohdittavaksi vähäpäästöisyyden, dieselmoottorin, sähköauton ja hiilidioksidipäästöt, mutta toivottavasti kukaan ei lausu Kiinasta mitään.

Ei niin kauan sitten diselmoottori oli vihreiden unelma alhaisten hiilidiosidipäästöjensä vuoksi. Dieseleitä suorastaan ylistettiin. Sitten joku keksi typen oksidit eli noxit ja hiukkaspäästöt. Dieselistä tuli kertaheitola tappava myrkkylinko.

Entä nyt, kun dieseleiden NOX-päästöt alkavat olla nollatasolla?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/missa-valissa-tama-tapahtui-uusimpie...

Jos meillä on auto, jossa on 100 hevosvoiman moottori, niin kumman moottorin hiilidioksidipäästöt ovat alhaisemmat; dieselmoottorisen vai bensiinimoottorisen? Tämä on oleellinen kysmys, koska typen oksidit pakokaasuissa on dieseleissä saatu käytännössä jo nollaan.

Eikä tässä vielä kaikki, sillä samalla voimme käsitellä täyssähköautot. Kumpi on ympäristösystävällisempi versio  -  koko ketjussa  - vetyauto vai ladattava akkupaketti?

Hybridit, ainakin nykyiset, voidaan tässä yhteydessä unohtaa, koska ne ovat enemmän markkinointikikka kuin mitään muuta.

Jään kuulolle.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Aihe on varmasti kiinnostava, koska sen ympärillä tunteet ja luulot ovat vahvempia kuin tieto!

Edit: Yllä mainitusta syystä olen bannannut tästä keskustelusta kiihkeimmät fanaatikot, erityisesti hänet joka nimittää kanssaan eri mieltä olevia potilaiksi: "Vain asialliset kommentit jäävät luettavaksi - kiitos ei yhtään potilaskertomus-tyyppistä ölinää edes tyrkylle. Suurena ihmisystävänä suojelen typerimpiä kommentoijia itsensä nolaamiselta."

Minä olen kyllä aivan terve.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Ja tässä vähän tietoa, jos ei tietoa ole. Tämän tiedon jälkeen on saatu myös uutta tietoa.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/a...

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Tulevaisuutta ajatellen kannattaa ostaa vähän käytetty pieni kulutuksinen diesel ja laittaa seisontaan odottamaan muutosta, nimittäin ne autot alkavat olemaan arvokkaita silloin. Öljyn jalostus ei tule koskaan loppumaan ja öljyä tarvitaan sähköautoissakin, että paljon muissakin jalostus/käyttö tarkoituksissa ja diesel on öljyn jalostuksesta syntyvä jäte. Tuskin piiperöt alkavat sitä sänkyjensä alle jemmata.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Henkilökohtaisesti olen kiinnostunut vetyauton tulevaisuudesta. Onhan niitä jo markkinoilla. Vetyä niiden moottorit eivät tietenkään käytä, vaan sähköä, joka tuotetaan vedyn avulla polttokennossa.

Sähköauto ilma akkuja ja lataustaukoja. Kuulostaa todella kätevältä! Mutta kyllä diesel silti tekee uutta tuloa vähäpäästöisimpänä polttomoottorina. Joten kohta joutuvat kaikki mainosmiesten uhrit vaihtamaan juuri hankkimansa bensiinikäyttöiset pirssit dieselautoihin.

Mutta ensin myydään hybridit.

Kaupalliset yritykset voittavat aina!

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Ladattavat hybridit lienevät lähitulevaisuuden autoja kaupunkiseuduilla. Raskaassa liikenteessä kaasua tullaan käyttämään yhä enenevässä määrin. Vedyllä kulkevien yleistymiseen lienee vielä pitkä aika.

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

Järki katoaa jostain syystä monelta kun keskustellaan sähköautoista, varsinki puolestapuhujille faktat on vaikeita niellä.

Tälläkin blogilisivustolla tosiaan yksi fanaatikko joka ilmoittaa jo blogissaan valmiiksi että on pahoittanut mielensä tulevista kommenteista ennen kuin kukaan on edes kommentoinut blogia. Miksi edes vaivautua kirjoittamaan tänne jos kerran tietää ettei täällä tule 10 tuhatta peukutusta kuin jossain naamakirjan viherpeukaloiden suljetussa ryhmässä.

En muista yhtään varsinaista sähköautoja vastustavaa kommenttia näissä mitä on olen lueskellellut, sähköauto intoilijat vain eivät halua lukea ainuttakaan kommenttia joka ei vastaan heidän näkemystään.

Sähköauton ongelma on että latausaika on todella suuri epämukavuustekijä, pitkälle matkalle saa varata tunteja aikaa pelkälle lataukselle. Siihen kun laitat lapsiperheen joka saa todella miettiä miten lapsia viihdytetään siellä syrjäkylän ainoalla latauspisteellä kunnes päästään jatkamaan matkaa, jos matka on eteläpäästä pohjoispäähän niin tuon saa toistaa sen 4-5 kertaa. Itseltä jäisi sähköauto kotiin ja vuokraisin dieselin.

Politiikka koko aiheen ympärillä on yllätys yllätys, äänien kalastelun tasoa, eiköhän vaalien jälkeen koko vouhotus unohdu 4 vuodeksi.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Diesel tulee omassa arvoluokittelussa ennen bensaa, mutta bensakoneesta saa kyllä helpommin konvertoitua biokaasumoottorin. Ajelen siis enimmäkseen MY-jätedieselillä ja jonkin verran biokaasulla.

Vedyn ja sähkön jätän toistaiseksi innokkaampien kokeiltavaksi. Tosin ladattava hybridi on käynyt joskus mielessä.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Tänään juuri haaveilin etanoli sekä kaasu hybridistä. Se pitäisi olla melko pienipäästöinen.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Keskityt epäolennaisiin asioihin.

Ilmastonmuutoksen torjumisessa kyse on siitä, että kuinka paljon pitää louhia tai porailla kallioperästä ylimääräistä hiiltä kiertoon.

Sähkö- ja vetyautossa ei periaatteessa tarvitse yhtään mutta vedyn varastoinnissa kuin myös sähkön varastoinnissa kemiallisiin akkuihin on omat ongelmansa.

Diesel ja bensiini eivät sulje toisiaan pois. Molemmat tulee sieltä samasta separaattorista ja on tehokkaampaa resurssien käyttöä kun poltetaan molemmat. Kyse on siitä, että kuinka paljon saa sitä raakaöljyn, maakaasun, kivihiilen jne. kulutusta vähennettyä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset