PekkaSiikala11 Kaikki on paremmin kuin ennen

Sähköauto - Ja miljoona turhaa perävaunua

Töpseliauto eli akkupakettia mukanaan hilaava sähköauto on äärivihreä unelma. Kaikki muu on tuomittavaa huuhaata näiden toisinaan hieman huvittavienkin tietäjien mielestä. Ei väliä millä sähkö tuotetaan, kunhan se tulee autoon töpselistä.

Pääosin se taitaa töpseliin tulla ydinvoimasta tai kivihiilestä, etenkin ydinvoimasta, jahka se jossain Porin lähellä 15 vuotta myöhässä oleva Iisakin kirkko valmistuu. Vihreät ovatkin hirveän joustavia; ensin oli diesel hyvä ja sitten se oli paha, ja pitkään ydinvoima oli ihan kynnyskysymys, mutta nyt vihreillä säteileee positiivisesti. Sähköautojen vuoksi.

Sähköautot ovatkin mainio asia, tosin hiukan siitä riippuen mistä sähkö tulee ja millä sähkö tehdään, Oma merkityksensä on tietysti niiden akkujenkin ympäristövaikutuksilla. Tosin olen kuulut väitettävän ettei ympäristövaikutuksia ole lainkaan, ja jos on niin ne ovat myönteisiä, kuten ydinvoimassakin.

Pikku juttuja. Varsinainen aihe tänään tässä tekstissä on kuitenkin perävaunu. Tiedättehän, sellainen joita vedetään henkilöautoilla ja pakettiautoilla. Ihmiset tapaavat kuljettaa niillä roskia ynnä muuta turhaa jäteasemille ja hyödytöntä tavaraa kesämökeille.

Jotkut jopa raahavat mukanaan matkailuvaunua, joita toiset myös asuntovaunuiksi kutsuvat. Ei hätää, matkailuvaunuja on maassamme vain n.75 000 kappaletta. Ei siinä isoa vahinkoa kun ne virattomiksi jäävät sähköautojen yleistyessä. Painavatkin keskimäärin vähintään 1000 kg kappale, ja ilmanvastustakin on perin tukevasti.

Patterit kovilla sähköautoissa tuollaisten kanssa. Puhumattakaan latauspaikoista, joihin minkään sortin ajoneuvoyhdistelmä ei mahdu. Hirveä melu nousisi jos kymmenmetrisen tai vähän pitemmänkin yhdistelmän tunkisi Teslojen ekovihreälle energiatolpalle.

Niitä ihan tarpeettomia jarruttomia tavallisia henkilöauton perävaunuja Suomessa on melkein 900 000 kipaletta. Joutavat  nekin romuttamoon tai takapihalle lahoamaan kun sähköautot tulevat. Voihan roskat ja jätteet viedä jäteasemille esimerkiksi polkupyörillä, ja miksi ei kottikärryilläkin. Tai repuissa. Terveellistä liikuntaa siinä saa.

Sitten on tietysti n 100 000 - 150 000 jarrullista perävaunua, joita niitäkin vedetään henkilöautoila ja pakettiautoilla ja tietysi citymaastureilla. Mutta uskoakseni eivät cityvihreät.

Vertailun vuoksi paljastan että rekkoja eli ns. puoliperävaunua maassa 37 000 kappaletta. Niitä tiet tukkivia riesoja.

Näitä töpselihenkilöautoilla tulevaisuudessa vedettäviä perävaunuja on siis yli miljoona. Saattaa Renault Zoella ja Nissan Leafilla olla tiuhasti asiaa töpselille?

Ei hätää. Hiiltä ja ydinvoimaa riittää töpseliautoille ja niiden äärivihreille käyttäjille. Kaikki muu on huuhaata.

Heitin eilisessä käristehelteessä kuuden kilometrin lenkin kansallispuistossa. Päijänteen rantamilla, todella mäkisessä ja kivikkoisessa maastossa. Oli siellä muitakin vanhakantaisia vanhuksia, vaan ei ainoatakaan piipertäjää.

Saatan siis olla hivenen uupunut, kun tänään on työpäivälläkin oillut mittaa 10 tuntia, joten kenties menen kohta nukkumaan.

Töpseliin!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (79 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Olitkos itsekin vihreä joku vuosi sitten ja sitä ennen kepu, jos muistan oikein?

Hyvä kirjoitus.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Olin vihreä Vihreiden tieteen ja teknologian porukan kautta. Siellä pyrittiin perustelemaan asiat ja näkemykset tiedolla, ei faanattisilla tunteilla. Hyvä jengi. Valitettavasti sivuun jäävä pieni vähemmistö vehreiden joukoissa.

Kepussa oli suunnilleen 40 vuotta, mutta sipiläläisyys söi alkiloaisuuden rippeetkin. Nyttemmin olen kohtuullsien liikkuva äänestäjä. Pressanvaalissa äänestin entistä kokoomuslaista, kuntavaaliessa demaria ja eduskuntavaaleissa vassareiden Aino-Kaisa Pekosta. Mutta olen mä 2000-luvulla äänestänyt vihreitäkin. En siis ole kovin puoluesidonnainen, en ole koskaan ollut, enkä ole nyt.

Vanha tietysti olen, 71, mikä nuorille tietäjille tarkoittaa sitä että en tiedä mitään.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Mukava juttu, että jokainen saa olla oma itsensä. Minun mielestä vanhoilla on enemmän kokemusta ja sitä kautta kerttynyttä viisautta kuin kaikkitietävillä nuorilla.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi Vastaus kommenttiin #6

Jotkut pitävät varmaankin Pekkaa niikuin meitä muitakin loikkareina, mutta asiahan on ihan päinvastoin. Puolueet jotka aikanaan valittiin luopuivat aatteistaan ja jotkut jopa nimestäänkin. Ihminen sen sijaan on aina sama ;)

Martti Tiuri ydinvoiman ehdoton puolestapuhuja saattoi olla sittekin lähempänä totuutta.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Sähkönkulutus on paha.
Yksityisautoilu on paha.
Sähkönkulutus yksityisautoilussa on hyvä.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Aijai Janne, enkös minä ole jo kertaalleen muistuttanut sinua 2-komponenttiliimasta? Yksi myrkky plus toinen myrkky... ja tuota pikaa tuloksena on mitä kestävin ja turvallisin ratkaisu, jolla pärjää pitkälle tulevaisuuteen!

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Ai joo. Tämän blogin aiheena ei ole liimaaminen. Homma vain lähtee niiiiiin helposti lapases... ai joo, tämän blogin aiheena eivät ole neuleasusteet. Siispä:

Tuen, kannatan, peukutan ja fanitan täyssähköautoja! Hiljaisuus, mukavuus, turvallisuus, paikallinen päästöttömyys. Siinä se! Peräkärriä vetää liikennevirrassa ehkä joka 50. henkilöauto, joten ne 98 prosenttia voitaisiin saman tien korvata patterivehkeillä.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #12

Paitsi että se hiljaisuus on turvallisuuden kannalta riskitekijä. Tesla iskee kuin miljoona volttia, eikä uhri tiedä, mistä suunnasta salama iski.
Joten sähköautoon tarvitaan joku perseensuristin, joka tuottaa ainakin 80 dB.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #13
Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #15

Pitää varmistaa, että kaikkein huonokuuloisimatkin kuulevat...

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #19

Tai jos tuulee, tai jos henkilö liikkuu nopeasti ajokaistalla vaikkapa hiihtämällä tai pyörällä, tai jos hänellä on kuulokkeet korvilla jne..
Kokemusten mukaan maantiellä ongelmia alkaa tulla jossain alle 85 dB melutasolla. Tuota äänekkäämmät huomataan käytännössä aina ajoissa, hiljaisemmat joskus vasta kohdalla tai ei lainkaan (kevyet skootterit vakioputkella, hiljaiset ja pienet henkilöautot). Raskaammat, ehkä yli 2000 kg ajoneuvot yleensä alkavat tuottaa niin paljon rengasääntä, että ne huomataan vaikka olisi vaihde vapaalla.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #19
Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"... töpselihenkilöautoilla tulevaisuudessa vedettäviä perävaunuja on siis yli miljoona. Saattaa Renault Zoella ja Nissan Leafilla olla tiuhasti asiaa töpselille?"

Sekä Leafilla että Zoella vetopaino on puhdas nolla. (Lähde: maahantuojien www-sivut.)

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Tiedän. Se on lähes kaikilla täyssäshköautoilla nolla. Mutta vaikka se olsi 750 kg, 1500 kg tai 2500 kg niin faktaksi jää että se massa siellä töpseliauton perässä ja yleensä vielä hyvin vähän aerodynaamisessa muodossa nostaa töpseliauon kulutusta huimasti.

Se tekee saman vaikka liikutaan purjeilla, polttomoottorilla tai höyryvehkeellä. Ovat niitä fysiikan lakeja nähkääs. Massan liikuttamiseen tarvitaan energiaa, vaikka se energia olisi töpselistä tullutta.

Tykkään itse kovasti sähköautoista, jopa täyssähköautoista. Tiedän niiden rajoitukset ja niiden hyvät puolet ja tiedän minne ne parhaiten sopivat.

Olen aika varma että akkuihin töpselistä ladattava sähkö on sähköautoissa vain lyhyt mutta hirveän kallis välivaihe. Toistaiseksi. Voihan olla että ydinvoimasta lopulta onnistutaan ottamaan se ratkaiseva superloikka, joka takaa meille todella halvalla lähes loputtomasti energiaa. Taitaa kuitenkin se ratkaisu olla vielä muutaman miljoonan lämpöasteen päässä.

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

Töpseliautot ovat hyvin pian vanhaa tekniikkaa. Jo lähitulevaisuudessa lataus tapahtuu tottakai induktion avulla.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Ei se ydinvoimaa eikä kivihiiltä poista. Töpseli mikä töpseli.

Timo Erikkilä

Niinpä, kunhan kätevästi unohtaa vaikkapa induktiolatauksen n. 10% tehohäviöt, induktiopiirin aiheuttaman magneettikentän, jälleen uuden lataustavan aiheuttamat infrastruktuurimurheet (Suomessa mm. routa, pakkanen, lumi ja jää) niin aivan loistava tapahan tuo induktiolataus on akkuautoa ladata!

Kuulemma ihan parissa tunnissa saa induktiolatauksella patteriauton ladattua ja taas mennään jopa satoja kilometrejä.... Minä lataan ekodieselini tankkiin 80 litraa naftaa 2,5 minuutissa ja ajelen sitten 1400 km (kärryn kanssa 1000 km) ennen seuraavaa "latausta"

Tämä on sitten sitä vihreää kehitystä?

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

"induktiopiirin aiheuttaman magneettikentän,"

Odottakaa vaan, niin kohta alkaa valitus sähkömagneettisen kentän tuottamista terveysongelmista!

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Tämä cityvihreä kiskoi tänään peräkärryä biokaasun voimalla Helsinki - Järvenpää - Loviisa reitin. Huomenna pikkupätkän venetraikkua. Miksi vihreä kiskoisi sähköllä kun biokaasu on paljon ekologisempaa.

Wille Neoff

Katsopas vihreiden hallitusohjelmaa ja mitä he puhuvat ja mitä tuetaan.
Ei mistään muusta puhetta kuin sähköautoista.
Ei sanaakaan kaasu autoista saati biopolttoaineita käyttävistä kulkineista vaikka esim. Suomessa tehdään laadukasta biodieseliä ja etanoli jotka oikeasti toisivat elinkeinoa suomalaisille ja ovat jo äärettömän puhdas vaihtoehto mutta ei kun pitää olla sähköauto..
Pakkaspäivinä nyt jo tulee tuontisähköä n. 40% kulutuksesta ja sehän lisää puhtautta kun se hiilivoimalan sähkö tehdään hiilivoimalls..
Tuulivoimalat ovat tehottomia ja kalliita eivätkä sovellu kovin moneen paikkaan, aurinkokennot vähän paremmin mutta kalliita ja ydinvoimaa ei itsellä ole riittävästi.
Mitä sitten tulee akkuteknologiaan niin esim. Chile on myynyt pohja vesioikeudet litiumkaivoksille ja yllättäen vettä ei riitä enää viljelyyn ja maa kuihtuu.
Kongossa taas kuolee koko ajan laittomia mainareita päivittäin ja saasteet lisääntyvät huimasti.
Siinä vihreätä sähköautoilua joka pilaa loputkin luonnot ja riistovaltiot käärivät hyödyn..

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

Sama täällä, vaikken city- enkä vihreä olekkaan. Se biokaasu kun on vanhan miehen puolityhjälle lompakolle niin sopivasti edullista. Liikkuupa se venetreileri ja peräkärrykin.

Timo Laine

Sama pätee tähän kuin dieseliinkin. Tarpeeksi moni jos tarttuu täkyyn, niin alkaa rahastaminen.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Himpun hämmästyttää tuo puolesta ja vastaan kiivailu noiden sähköautojen ympärillä. Sähköautohan on ihan mukava peli, jos muutamat asiat eivät omalla kohdalla tökkää. Yksi niistä on tietysti monen mallin kohdalla se, että niillä ei voi vetää perävaunua. Toinen on pitkiä päivämatkoja ajavalle ajomatka yhdellä latauksella ja latauksen vaatima aika. Kolmas on tietysti hinta. Tuossa pari päällimmäistä, mutta ylipäätään, valintaan vaikuttavat asiat ovat perin rationaalisia. Tosin taidamme elää uskonsotien aikaa.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Sähköauto argumentoinnissa huvittavin on juurikin tämä kun ei voi talvella mennä yhtä kyytiä utsjoelta hankoon perävaunun kanssa.

Miksi se olisi yks kaks tarpeellista sähköautolla kun ei sitä ole bensallakaan tarvinnut tähän ikään mennessä?

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Aivan totta.

Ja kun ei itse tarvitse perävaunua niin eivät tarvitse muutkaan. Kätevää.

Timo Erikkilä

Aika huvittava tuo "tähän ikään" vertaus, kun katsoo profiilikuvaasi. Voi tarpeet muuttua sinullakin kun ja jos sinulle kertyy omaisuutta ja lapsia iän myötä. Fakta nyt vain on, että sähköautoilla ei käytännössä yli 150 km matkoja ei voi lataamatta ajaa (poislukien 100 t euroa maksavan Teslan) Ekohipeillä tähän on ehkä aikaa ja mahdollisuuksia, minulla ja monella muulla ei. Minulla on myös vene ja moottorikelkka. Joku ehdotti, että ei tarvi vetokoukkua, kun voi vuokrata pakettiauton.... Aika paha parkkeerata purjevene pakettiautoon?

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #34

Tämä kommenttisi tuli toisen kertaan. Joku vaan en minä oli sen jossain vaiheessa poistanut. Ehkä se poistuu nytkin jonkun muun kuin minun toimesta.

Tosin en ymmärärrä mihin vittaat tuolla "tähän ikään" jutullasi.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #34

Ei se oikein selvinyt monta kymmentä vuotta pitäisi vielä autoilla, että tulisi tarve ajaa talvipakkasilla Etelä-Suomesta lappiin ilman pysähdyksiä peräkärryn kanssa.

Olen minä muuttoa tehnyt kyllä peräkärryn kanssa ja ymmärrän että sillä pientaloasumisessa voi tulla tarvetta kärrätä jotain romua pois tai hakea halkoja mutta kyllä se sähköauton kantamalla toimii ihan hyvin.

Purjevenettä ei myöskään pahemmin kuskata Etelä-Suomesta lappiin keskellä talvella ilman pysähdyksiä.

Ei minulla itsellä mitään sähköautoa ole, ja vaikka sähkömoottori onkin ideaalisin autossa, ne valtavat akustot energian varastointiin ei mielestäni ole.

Kunhan vain todennut että argumentoinnin taso on välillä aika heikkoa. Ollut vähän kaikkea höpöä, että sähköauto ei muka toimi pakkasella, ei voi ladata ja sitten tosiaankin keksitty että pitäisi onnistua ajamaan läpi suomen talvella peräkärryn kanssa ilman pysähdyksiä.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #63

Älä liioittele.

Mutta olisi kyllä suotavaa että sähköautolla (akullisella) voisi vetää 1500 - 2000 kg perävaunua, esimerkiksi matkailuvaunua, 20 - 25 asteen pakkasilla Helsingistä Tampereelle tai Helsingistä Jyväskylään, tai Helsingistä Poriin ja takaisin ilman lataustaukoja.

Kelkkaharrastajat taitavat olla ainoita, joiden pitäisi päästä pakkasilla eteläisestä Suomesta perävaunun kanssa mahdollisimman vähillä pysähdyksillä Rovaniemen yläpuolelle.

Ja ehkä heidänkin kannattaisi se kelkka vuokrata siellä Rovaniemen yläpuolella, eikä kuskata omaansa maan päästä päähän.

Pakkasella on kiistatta vaikutuksena akullisiin täyssähköautoihin. Se vaikutus on negatiivinen, mutta ei pois sulkeva. Joidenkin valmistajien sivuilla on laskuri, josta näkee miten paljon lämoötilan lasku supistaa toimintasädettä. Valitettavasti laskureissa alimmaksi arvoksi on voitu asettaa 15 pakkasastetteta, mikä tietysti jossain Ranskassa on sellainen lämpötila että dieselitkin hyytyvät.

Tarkistin juuri Renault Zoen arvot maahantuojan sivuilta:

Lämpötila +25, ilmastointilaite käytössä, nopeus 90 km/h, toimintasäde 263 km

Lämpötila -15, lämmityslaite käytössä, nopeus 90 km/h, toimintasäde 190 km

Olisin mielelläni nähnyt arvot myös -25 asteen lämpötilassa, mutta laskuri ei siihen anna mahdollisuutta. Ja kun nyt on ollut puhetta myös perävaunun vetämisestä, mikä ei tietääkseni Renault Zoella ole sallittua, niin olsi olut hyvä nähdä sama laskuri siten että siinä olisi huomioitu myös toimintasäteen muuttuminen kun autoon kytketään 750 kg tai 1500 kg kokonaismassainen perävaunu.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #64

Toivon vilpittömästi ettei tähän kommenttiin vastata perustellulla ettei kukaan tarvitse perävaunua eikä kukaan liiku 25 asteen pakkasella.

Jos Renault Zoen toimintasäde 15 asteen pakkasella on 190 km niin 30 asteen pakkasella se oletettavasti on paljon vähäisempi. Onneksi nämä töpseliautot liikkuvat pääsääntöisesti viidenkympin vauhtia kaupungeissa ja niiden lähiympäristössä, joten toimintasäde useimmille riittää silti.

Nythän suurissa kaupungeissa ollaan hilaamassa nopeusrajoitukset 30 km/h tasolle, joten töpseliautot savaat siitä tukea.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Minulla ei ole ollut autoissani vetokoukkua enää vuosiin. En ole viitsinyt tuhatta euroa maksaa autoon moisesta turhakkeesta. Vaikka on kyllä totta, että olisin jokaisessa sitä keskimäärin autossa kaksi kertaa tarvinnut. Mutta kun jokainen tarvekerta maksaa noin 500 euroa, en ole sitä pitänyt kovinkaan minkäänmoisena investointitarpeena.

Sähköautoilua voi varmaan vastustaa, jos kokee tuollaisen vastustamisen tarpeelliseksi. Mutta käyttäisit edes järkiargumentteja rekkojen perävaunulaskennan sijaan.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Faktaksi kuitenkin jää se, että jostain syystä Suomessa on miljoona henkilöautolla vedettävää perävaunua. Mutta ilmeisesti ne ovat turhia ja tarpeettomia haitakkeita, koska Kai Niemeläinenkään ei sellaista tarvitse.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ihmisten tarpeet ovat erilaisia. Minulle auto on jokseenkin hyödytön kapine ilman koukkua. Itsellä on rekisterissä kolme peräkärryksi luokiteltua. Lisäksi paria muutakin tulee vedettyä silloin tällöin. Jos autoihin tulee kilsoja sellaiset 35 tkm vuodessa, niin varmaan kymppitonni niistä kärryn kanssa. Ladattava hybridi voisi olla mahdollinen, mutta sähköauto ei.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Niinhän ne ovat, ja kaiken lisäksi ne saattavat muuttua lyhyellä varoitusajalla. Itse ostin juuri hybridin. Luulin että en uutta autoa tarvitse, mutta jollain munkin on mökille kuljettava kun poika otti ja meni töihin paikkaan johon ei bussilla pääse.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Minulle kilometrejä kertyy vähän enemmän eikä peräkärry ole perässä milloinkaan. Peräkärryjä on kesäaikaankin vain joka kahdeksannella tai yhdeksännellä autolla. Yli 90 % kaikista automatkoista matkataan ilman peräkärryä.

Sähköautoilun vastustamisargumentiksi ei peräkärrystä ole. Toki on niin, ettei polttomoottoriautoista eroon päästä kokonaan vuosikymmeniin. Mutta tuona aikana polttomoottoriautokanta harvenee kyllä huomattavasti.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Voihan roskat ja jätteet viedä jäteasemille esimerkiksi polkupyörillä, ja miksi ei kottikärryilläkin."

Itse olen vienyt pakettiautolla, ei siihen mitään peräkärryä siis tarvitse.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Käy se niinkin. Ei tarvita perheessä kuin kaksi autoa, henkilöauto ja pakettiauto. Töpseliautoja molemmat!

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Ainakin täällä Turun seudulla saa pakettiauton vuokrattua. 30€/3h tulee jonnin verran halvemmaksi kuin omistaminen.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #29

Ilman muuta. Siitä huolimatta Suomessa on yli 800 000 jarrutonta henkilöauton perävaunua.

Kun olen alan ihmisiä, niin pakko huomauttaa että työnantajani kokeili pakettiauton tarjoamista vuokralle. Hinta sama kuin perävaunuilla, vaan eipä kiinnostanut ketään. Perävaunut ovat kyllä jatkuvasti menossa. Kovemmalla hinnalla.

Suomi on Suomi.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Miksi pitäisi ostaa oma kun kerran viiteen vuoteen tarvitsee viedä rojua isoja määriä kaatikselle ja hakea joku isompi huonekalu?

Halvempaa vuokrata päiväksi.

Sama juttu se on henkilöauton kanssa, että jos on vähän käyttöä niin ei sitä kannata hankkia kun taksi tulee halvemmaksi. Omassa autossa on kokonaisuudessaan aika paljon kuukausikulua kun laskee ihan kaikki menot mukaanlukien parkkikulut, katsastusmaksut, pysäköintivirhemaksut, polttoaineet, renkaat, huollot ja auton hinta jyvitettynä tämän elinkaaren ajaksi, että kannattaa vähän laskea mikä tulee halvemmaksi.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #41

Vuokraaminen on ihan fiksua. Mutta esimerkiksi perävaunun vetomääriä ei vähennä se että käytetään vuokrakärryjä. Sama kärry vain on useamman auton perässä, ja töpseliautolla se ei oikein suju.

Pakettiauton vuokraamisessa on ideaa. Tosin ihan mitä tahansa roskia sillä ei jäteasemalle ajetta, ei ainakaan jos tunnustaa hankkeen laadun etukäteen vuokraamolle.

Omasta kokemusta tiedän varmaksi että eniten jäteasemalle halutaan kuskata rakennusjätettä, purkujätettä, haravointijätettä ja risuja.

Siis kaikkea sitä mitä ei omakotitalon jäteastioihin voi laittaa.

Hämmästyttävän paljon suomalaiset myös rakentavat jotain pientä. Niinpä on tarvetta kuljettaa 4- 5 metristä puutavaraa, rakennuslevyjä etc. Ei suju mukavasti eikä kätevästi pakettiautolla.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Oletko, Siikala, koskaan kuullut pakupalveluista? Niistä saa pakun kympillä tarpeeseen kuin tarpeeseen. En minäkään omalla autollani roskia tai moottoriajoneuvoja (mopoja ja moottoripyöriä) kuljettele.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Varovaisesti arvioiden miljoonan perävaunun yhteisarvo on 1,0 - 1,5 miljardia euroa. Mikäs siinä.

Puolituttu pariskunta Espoossa on ratkaissut asiat sekä vihreästi että kätevästi. Heillä on paremmanpuoleinen Tesla ekologista liikkumista varten ja muheva Audi Quatro muhevalla dieselmoottorilla muuta liikkumista varten.

Äärivihreät ovat vaarallisia fanaatikkoja, koska he syöksyvät ilman tietoa sokeasti milloin minkäkin idean perään, ja silloin kaikki muut ovat väärässä ja kaikki muut ideat ovat vääriä. He ovat kehityksen jarrumiehiä ja jarrunaisia.

Tulevaisuudessa töpseliautot ovat hyvin pieniä kaupunkiautoja ja varsinaiset sähköautot ovat polttokennoautoja. Eikä unohtaa sovi biokaasuakaan.

Valitettavasti fanaatikot tekevät kaikkensa kehityksen jarruttamiseksi.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Taas tuo polttokennoauto! 10 vuotta on pitkä aika. Siinä ajassa monet tänä päivänä valmistuvista sähköautoista on jo elinkaarensa päätteessä.

Kyllä ne sähköautot lisääntyvät ja halpenevat lisääntyessään. Kehitys ei jarrutu autojen sähköistymisestä, vaan kahliutumisesta nykypolttomoottoritekniikkaan.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Polttokennoautojen yleistyminen Suomessa tyssää töpseliautoihin kahliutumiseen. Ei tule vedyn jakeluverkkoa, kun ei ole kysyntää.

Kehittyneemmissä maissa lähdetään liikkeelle jakeluverkon luomisesta. Eiköhän Saksassa kohta ole polttokennoautoilla helppo liikkua, kun tarkoituksena on nostaa vedyn jakeluasemien määrä nykyisestä sadasta neljäänsataan ( 400) muutamassa vuodessa.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #72

Jos tuo väitteesi pitää paikkaansa, on täysin turhaa polttokennotekniikasta meteliä pitää. Vielä paremmin riittää, kun hankimme töpseliautoja polttomoottorien tilalle.

Turha ulista tekniikasta, joka ei ole saatavilla, vai mitä?

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Hyvä ja naseva kirjoitus.

Henkilöautot ( peräkärryineen ) ovat tärkeä, mutta kuitenkin pieni osa maanteillä kulkevasta tonnimäärästä. Liikenteen energiaratkaisuissa nojataan kuitenkin nyt yksisilmäisesti töpselistä ladattavien akkuautojen ihanuuteen. Latausinfra kun on periaatteessa valmis, mutta oikeat peppukivut ja ympäristökuormitus ovat ns. töpselautoissa edelleen olemassa, ml. tuo peräkärryongelma.

Osa liikennekuormasta, eli raskas liikenne ei töpselin käyttöön tule taipumaan, ja veikkaan, että vety aikanaan tulee olemaan parempi vaihtoehto, myös henkilöautoissa. Siihen asti on hyvä käyttää jo olemassa olevaa ajoneuvokalustoa.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/paljon-etuj...

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Totta.

Ikävä kyllä asiat halutaan yhä useammin nähdä täysin mustavalkoisina, mikä tietysti johtaa älyttömiinkin ratkaisuihin. Töpseliauto on tällä hetkellä erittäin suositeltava valinta niille jotka ajavat lyhyitä matkoja ja pääasiassa kaupungeissa, ja aivan erityisesti pääkaupunkiseudulla.

Parjattu diesel (joka vielä 2000-luvulla oli vihreille maailman pelastaja) on uudehkona kuitenkin suuressa osassa Suomea ympäristöystävällisempi kuin bensiiniauto, ja myös paljon käyttökelpoisempi kuin töpseliauto. Kaasuatojakaan ei pidä unohtaa.

Hybridejäkin voi suositella, kunhan ostaja ensin asiaan perehtyy. Markkinamiehet kun markkinoivat hybrideinä autoja, joissa sähkömoottorin teho on 2 - 4 kw. Jollain automerkillä on täsmälleen sama "avustin" mutta myös sen verran moraalia ettei markkinoi laitetta hybridiautona.

Fanaattinen töpseliautousko valitettavasti pitää huolen siitä ettei Suomeen saada vedyn jakeluverkostoa. Saksassa sellaista rakennetaan hyvällä vauhdilla, ja tietääkseni siellä vetyasemia on jo yli 100. Suomessa ei kai ainoatakaan, ellei sitten Woikoskella ole oma sille omalle autoleen.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Töpseliauto on tällä hetkellä erittäin suositeltava valinta niille jotka ajavat lyhyitä matkoja ja pääasiassa kaupungeissa, ja aivan erityisesti pääkaupunkiseudulla."

Liikenneviraston "Henkilöliikenne 2016" -tutkimuksen mukaan henkilöautolla tehtävistä matkoista puolet on alle 7km, 80% alle 20km ja 93% alle 50km matkoja.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #35

Eniten henkilöautoliikennettä onkin suurissa kaupungeissa ja niiden lähiympäristössä. Mikä laittaa pohtimaan miksi joukkoliikenne ei kelpaa / toimi.

Mutta kyllä täältä Lahden- Orimattilan - Heinola alueelta joka aamu melkoinen määrä autoja Helsinkiin suuntaa, ja tietysti illalla takaisin. Päivittäinen ajomatka siis on tuolla porukalla 200 - 300 kilometriä.

Perjantaina stadilaiset sitten suuntaavat mökeilleen tai minne nyt sitten suuntaavatakin, ja sunnuntaiehtoona takaisin.

Tuo "henkilöautoilla tehtävistä matkoista" ei ihan koko totuutta kerro. Esimerkiksi minun työpäivääni saattaa kuulua 4 alle 3 km:n matkaa ja yksi 350 km matka.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #36

Joukkoliikenne on ihan puhtaasti aika-, aikataulu-, ja mukavuuskysymys. Esimerkiksi itselläni tyypillisin automatka on työmatka naapurikaupunkiin, johon (kotiovelta työpaikan parkkipaikalle) kuluu liikenteestä riippuen 21-24 minuuttia suunta. Samaan matkaan bussilla (ei vaihtoja) menee pysäkille ja pysäkiltä kävelyineen tunti suuntaan. Joukkoliikenteellä kulkien minulla menisi siis päivässä noin 1,3 tuntia, viikossa 6,5 tuntia tai työvuodessa 234 tuntia enemmän aikaa.

No, saisinhan sillä oman, ilmastoidun ja hyvin äänieristetyn autoni mukavuuden sijaan sekoituksen ulkoa saneltua aikataulua, räntäsateessa, sateessa ja helteessä rämpimistä, täydessä bussissa hikoilua ja paikallisten avohoitopotilaiden performansseja.

Onneksi naapurikaupungin parhaat voimat ovat kuunnelleet Vihreää viisautta, ja yrittävät entisestään lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta lisäämällä väliin yhden kulkupelin vaihdon.

Sinun työpäivääsi tuollainen 350km matka saattaa kuulua. Tilastot kuitenkin kertovat, että suurin osa kuitenkin jurnuttaa autoilunsa sitä koti-työpaikka-automarketti-koti -kolmiota, ja se on ihan kevyesti toteutettavissa myös sähköautolla.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #39

Henkilöautolla ajetaan Suomessa keskimäärin 15 000 kilometriä vuodessa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #55
Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #57

Riippuu siitä kuinka monena päivänä autoa käytetään. Sekään ei ole vakio, koska monissa perheissä on kaksi autoa.

Ehkä hyödyllisempää olisi tietä vuotuisen ajomäärän mediaani. Tosin sinua nämä asiat eivät kiinnosta, koska pääpointtinasi on inttäminen ja kinaaminen. Minkä näkee hyvin kommentistasi. Armoitettu hiekan heittäjä.

Voit itse laskea pajonko se tekee päivää kohti. Minä kyllä tiedän laskemattakin.

Mutta kun nyt haluat inttää selvissäkin asioissa, niin kerron sinulle kauhean totuuden; keskiarvo ei tarkoita sitä että jokainen suomalainen autoilija ajaa tasan 15 000 kilometriä vuodessa, ei siis enempää eikä vähempää.

Luonnollisesti asioita ymmärtämättömät ja poliitikot voivat laatia suunnitelmia keskiarvojen perusteella. Onhan olemassa keskimääräinen suomalainenkin, joita tietääkseni löytyy maasta n 1 %.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #35

Suomessa kukaan ei osta tai käytä sellaista autoa, jolla voi kattaa 93% ajoista. Jos siis tarvitset 10 kuution pakua tai maasturia 7% ajoista, sellaisella ajetaan kaikki ajot.

Tuo johtuu siitä, että jos omistat kaksi autoa, joudut maksamaan kaksinkertaiset vakuutusmaksut, kaksinkertaiset verot ja käyttömaksut, kaksinkertaiset katsastusmaksut jne..

Järjestelmä on selvästi virheellinen, koska yksi ihminen ei voi mitenkään käyttää kahta ajoneuvoa samanaikaisesti - kaksinkertaisille maksuille siis ei ole todellista perustetta.

Maksun pitäisi määräytyä kalleimman ajoneuvon mukaan, mikä sitten kattaisi kaikki muutkin ajoneuvot, millä tarpeen mukaan kannattaisi ajella. Silloin voisi valita sellaisen kulkineen, mikä on kyseiseen tilanteeseen riittävä, eikä tarvitsisi virtahevolla kaupungissa ajella.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #37

Vaan kun se tarve ei yksilötasolla jakaudu noin, vaan meillä on isompi osa ihmisiä, joilla ei ole lainkaan, tai huomattavasti keskimääräistä alhaisempi tarve pakulle tai maasturille, ja sitten marginaalinen porukka, joka tarvitsee niitä enemmän.

Meillä muuten on jo sellainen järjestelmä. Niitä kutsutaan vuokra-autoiksi.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #40

No sittenhän asiassa ei ole mitään ongelmaa, kun kerran järjestelmä on olemassa ja toimii. Jokainen voi vuokrata sähköauton lyhyemmille matkoilleen, tai vetokoukullisen maasturin mökkireissuille. Ilmeisesti järjestelmä ei kuitenkaan ole aivan viimeisen päälle kilpailukykyinen, koska selvästi alle 1/1000 liikennesuoritteesta hoidetaan tuolla tavoin.

Käyttäjän juhaniyt kuva
Juhani Ylä-Tulijoki Vastaus kommenttiin #42

Juuri näin. Sitten pitäisi ajatella asiaa myös se vuokraajan kannalta. hänelle se on oltava bisnes. Minulla on vuokrattavana perämoottorivene, Buster L. Heinäkuussa kysyntä on kovaa ja voisi olla vaikka kolmekin venettä. Mutta täällä sisämaassa ei kannata oikein tuo yksikään kun kysyntää on vain niin lyhyen aikaa. Sen verran kallis on investointi. Saman vosisi ajatella pätevän niihin maastureihinkin. Viikolla autot seisoo vuokraamon pihassa ja viikonlopulle myydään ei oota. Saattaa vuokrahinta nousta aika suolaiseksi.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #37

Olen tästä kyllä samaa mieltä, että omistamisen ei pitäisi tehdä jatkuvaa kulua maksaa vaan käytön.

Ymmärrän myös autoveron siinä oston yhteydess, että se auttaa pitämään autolla arvoa ja saa niille järkevän mittaiset elinkaaret.

Diesel veron ymmärrän myös siksi, että saa verolla ohjattua sen segmentoinnin tehtyä mutta muut vuosimaksut on surkeita.

Autojen yhteisomistus ja kulujen jakaminen ja riskien hajautus pitäisi käydä myös helpommin.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #43

Yhteisomistuksessa on sellainen ongelma, että kaikki haluavat mennä sillä yhteisomistetulla kiesillään about samaan aikaan töihin ja töistä pois, ja käydä illalla kaupassa.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #47

Ei sekään välttämättä ole ongelma jos matka on sama ja asuu lähekkäin. Mahtuuhan siihen autoon useampikin ihminen ja ruokakassi.

Jos työpaikat on eri suunnissa niin sitten ei toimi.

Sitten jos puhutaan vaikka pakusta mitä tarvitsee vähemmän niin ei välttämättä olisi nytkään huono idea ostaa taloyhtiöön pakua ja sille joku kalenterivaraus jos useilla asukkailla olisi käyttöä.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #35

80% matkoista menisi vaikka polkuautolla missä sähkömoottori apuna ajamassa mäet ylös.

Jussin kommentti http://pekkasiikala11.puheenvuoro.uusisuomi.fi/278... virtahevosta kaupungissa on harvinaisen pätevä.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

#33 H2-sivuston mukaan päivän luku on 72 tankkausasemaa ja vain jokunen löytyy Stuttgart-Dortmund linjan ulkopuolelta.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #45

2023 mennessä asemia on Saksassa jo 400. Joidenkin lähteiden mukaan niitä on jo nyt yli 100. En ole käynyt itse laskemassa.

Mutta jos tavoitteena on 400 asemaa neljän vuoden kuluttua niin aika hyvä verkosto on silloin tarjkolla, kun ottaa huomioon että vetyauton (joka siis on sähköauto) toimintasäde on jo nyt n. 700 km.

Vetyä tarvitaan tuota matkaa varten noin 3 - 5 kg.

"Tänä vuonna autopomojen tärkein trendi vuoteen 2025 mennessä on nimittäin polttokennoteknologia." (Yle 2018)

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #73

Ex-pomot puhuvat paljon. Ja jostain syystä he ovat ex-pomoja.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #74

Ilmankos, kun hyötysuhteet ja hävikit tuntuvat sekoittuvan keskenään.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Koska VAG-konserni ja Mercedes-Benz ovat vahvasti mukana vetyautosektorilla niin kyllä löytyy tankkauspaikkoja!

https://cleanenergypartnership.de/servicebereich/h...

Ranskassa taas luotetaan ydinvoimaan, suomalaisten vihreiden tapaan, joten siellä töpseliautot ovat ykkösasia.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Tankkausasemia on Ruotsissakin jo kohtalaisesti, jos asut Gävlen eteläpuolella.

http://www.vatgas.se/tanka/

Lisäksi Ruotsissa on monella kaksi tai kolme autoa ja ihan käyttötarkoitusten mukaisesti. Vanhemmat autot kun ovat varsin halpoja ja liikennevakuutus niihin on aivan olemattoman pieni. Lisäksi nuo ylimääräiset autot eivät käytännössä kuormita luontoa enää yhtään enempää.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@53. Johan on... Alustavat suunnitelmat asemien rakentamiseksi on aika paljon ja jo rakenteilla olevia on tiheästi Euroopassa. Eniten on Japanissa ja Eurooppa saavuttaa Japania yhtä paljon nopeammin.

Suomessa on 3 asemaa mutta ne ovat alustavat tai poissa käytöstä sekä ehkä mahdollisuus tankata.

Miksiköhän Suomessa jarrutellaan tätä, jos kerta VAG-konserni kaikkine autoineen ovat vahvasti panostaneet tähän?

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Polliittinen valinta. Suomi on valinnut töpseliautot, osin siksi ettei seurata tieteen ja teknologian kehitystä, vaan mennään innolla mainosväen perässä.

Töpseliautot riittävät hyvin monille, ja varmasti niiden suosimisessa on mukana laiskuuskin. Ei tarvitse käydä huoltoasemalla, kun voi "tankata" kotona ja työpaikalla.

Meillä mennään cityvihreiden ehdoilla. Milloin dieselillä, milloin bensiinillä, ja nyt töpseliautoilla.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi Vastaus kommenttiin #58

@58. Voi olla, että laiskuus. Tässä asiassa ei nähdä sitä toista nurjaa puolta, että ei niiden töpseleiden asennuskaan niin yksinkertaista ole, kun siinä on paljon asiaan vaikuttavia ja ne kulut voivat olla kallistakin lystiä pois lukien ne uudisrakennukset.

Tässä näkee, että mitä pitää huomioida:

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/1584...

Minä en suunnittele matkojani etukäteen, koska niitä voi tulla yllättäen ja enkä halua roikkua jossakin tuntikaupalla odottamassa, että akku latautuu.

Polttokennoauto on minun mielestäni 700 km 3-5 kg matkaan ihan hyvä, kun oma käytetty auto kuluttaa 4 litraa sadalla. Ja odottaminen muutama minuutti.

Muutenkin Suomen pitää olla omavarainen, että sähköä riittää vaikka muille myytäväksi.

https://planeetta.wordpress.com/2019/06/11/uusi-no...

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Vetyasemia suhteessa väkilukuun Euroopassa on eniten Tanskassa (8kpl).Tuulisähköä elektrolyysiin (ehkä).

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Perhessämme on kaksi autoa. Vaimoni ajaa omallaan vuodessa ehkä n. 6000 kilometriä, ja pisin matka hänellä on kerran vuodessa edestakaisena yhteensä 130 kilometriä.

Minä taas ajan omallani 50 000 -70 000 kilometriä vuodessa, ja hyvin usein 500 - 1000 kilometriä päivässä.

Toiselle meistä töpseliauto olisi onnenomiaan, toiselle taas ei. Tätä ei nyt ihan riittävästi ymmärretä. Kun ollaan niin äärivihreitä.

Minulle sopisi polttokennoauto selvästi töpseliautoa paremmin, mutta koska Suomessa se leimataan huuhaaksi niin laskettelenpa menemään dieselillä, ilmeisesti lopun ikääni.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Tällä hetkellä minulle ideaalisin olisi varmaan tällainen: http://fi.chinapassengertricycle.com/uploads/20171...

25km/h, tilaa kauppakasseille/matkustajille, ei liikennevakuutusta ja turhia veroja tai bensakuluja. Tuossa tosin hölmösti näkyy joku jarruvaijeri mutta miksei voisi siinä sitten olla myös akkujen latausalamäissä moottorin voimin.

Vielä parempi olisi jos katto olisi aurinkokennolla päällystetty, saisi pienen sähkö pumpun, potkurin ja rullaisi pari isoa kumiponttoonia mitkä saisi ankkuroitua kiinni, että voisi muutamassa minuutissa nopeasti muuntaa vesikulkuneuvoksi sisävesistöön. Tästä aika läheltä nimittäin pääsisi hyvin oikaisemaan vettä pitkin eri paikkoihin niin ei tarvitsisi kiertää.

Homman juju se, että tässä missä asun, välimatkat ovat sen verran lyhyitä että ei tarvitse isoa kokoa tai nopeutta.

Pieni bonus sekin, että <25km/h vehkeillä, tai jos oikaisee vesitietä pitkin, on promilleraja vähän ylempänä että voi siellä terassilla imaista pari tuoppia ettei siitä mitään sanktioita tule kunhan ei päihdytä itseään.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Töpseliautojen kulutuserot ovat etenkin kylmällä säällä melkoisia. TM.n tuoreessa testissä "vähäruokaisimpia" olivat Hyundai ja Kia.

https://tekniikanmaailma.fi/tm-testasi-sahkoauton-...

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Yhdysvalloissa on päätään nostamassa uusi ilmiö; töpselitesloja ladataan öisin töpselistä, mutta ei välttämättä omasta.

Ilmeisesti on äärivihreään tapaan opittu ajattelemaan, että kun sähkö tulee töpselistä niin se on ilmaista?

Velu Rajala

Täyttä asiaa, Pekka. Hyvin kirjoitettu ja perusteltu.

Johannes Raitio

Hassua et miten kaikissa sähköautoilua kritisoivissa kirjoitukssa on oletus, ettei autojen kapasiteetti ja latausasemien määrä/teho tule jatkossa kasvamaan. Onhan se selvää ettei tämän hetken latauspaikkojen määrällä ja 150km toimintasäteellä hommassa olekaan järkeä.

Mutta jos 10 vuoden päästä Suomessa on vaikka 1000 latausasemaa, latausnopeus 10-kertaistunut ja toimintasäteet vaikka 1000km niin onhan homma aika eri.

Esim Nissan Leafin ekalla sukupolvella range oli jotain 150km ja nyt uudessa jo yli 400km.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset