PekkaSiikala11 Suoraa puhetta

Jeesus

Kristinusko-kuoleman kultti

Sam Harris on todennut, että kristinusko on kuoleman kultti. Päätin käydä joku aika sitten kirkossa katsomassa niitä menoja. En ollut käynyt yli kahteenkymmeneen vuoteen.

Tällaista näin.

Alttarilla roikkuu ihmisuhri (joskus verinenkin). Salissa ylistetään ja kiitetään tätä ihmisuhria. Sen edessä polvistutaan. Ja samalla kielikuvallisesti (jotkut kristityt uskovat kirjaimellisesti) syödään tämän ihmisuhrin lihaa (ehtoollisleipä) ja juodaan hänen vertaan (ehtoollisviini).

Eläköön Jeesuksen muisto!

Mielenkiintoinen kysymys että onko moraali sisäsyntyistä? Vai onko ihmisen moraalikäsitys täysin kasvatuksellinen asia? Itse ajattelen, että moraali on suurelta osin opittua käyttäytymistä.

Älä kyseenalaista - Ole nöyrä tai joudut ristille

Länsi on siirtynyt totalirismin aikaan. Kyseenalaistajat ja eri mieltä olevat eristetään samaan tapaan kuin Stalinin Neuvostoliitossa, Mussolinin Italiassa ja Hitlerin Saksassa. Pahinta on se ettei uudessa totalirismissamme ole kasvollista johtajaa. Johtaja on täysin kasvoton yleinen mielipide, ja sillä on kaikki valta.

Se sama, joka ristiinnaulitsi Jeesuksen.

Jeesuksen moraaliton pääsiäinen

Vanhassa Testamentissa jumala tappaa Egyptin esikoiset säästäen Israelilaiset. He olivat merkinneet talonsa verellä, jotta kaikkitietävä jumala osaisi olla tappamatta vääriä lapsia (http://raamattu.fi/1992/2Moos.12.html#o21 ).

"Tästä päivästä tulkoon teille muistopäivä. Viettäkää sitä Herran juhlana. Pitäkää tämä ikuisena säädöksenä sukupolvesta toiseen. Syökää seitsemän päivän aikana happamatonta leipää,…"

Näytöskuolema ja ylösnousemus

Näin Pääsiäisen lähestyessä voitaisiin tarkastella Mr.Nasaretilaisen, joka kuitenkin tarinan mukaan syntyi Betlehemissä, "kuolemaa" ja väitettyä ylösnousemusta.

Raamatussa on kristinuskon kannalta kaksi kohtaa, jotka luulisi vähintään olevan yhteneväiset eli syntymä ja kuolemaan liittyvät tapahtumat, mutta näin ei ole. Ei edes nämä. Syntymästä on kaksi toisistaan eroavaa tarinaa, jotka ovat myös historiallisesti virheellisiä.

Ja sitten on kuolema tai paremminkin "kuolema".

On kaksi väitettä.

1.) Jeesus kuoli syntiemme tähden.

Kirje maahanmuuttajille suomalaisten uskosta

Olet tullut niin kutsuttuun “kristittyyn” maahan. Saatat ihmetellä miten tämä ilmenee täällä Suomessa. Olet ehkä huomannut miten julkisella paikalla poltetaan tupakkaa, juopotellaan ja naiset pukeutuvat miten sattuu. On huomattava se, että kristinusko ei ole mikään poliittinen järjestelmä. Ihminen joko uskoo tai ei usko, joko ojentautuu sen mukaan tai ei. Uskonpuhdistaja Martti Luther painotti henkilökohtaista uskoa – yksin uskosta oli yksi hänen periaatteistaan.

Miten Jeesus tulee takaisin?

Miten kuvittelet Jeesuksen tulevan takaisin? Tai kun kuvittelet, ettei hän tule? Miten kuvittelet, että hän tulisi? Ajatteletko jonkun satuhahmon ratsastavan pilvissä? Raamatun mukaan Hän tulee "sisäisesti meissä". Murtautuen läpi valheellisen psyykkeemme. Jeesus asuu jokaisessa meissä. Totuutena. Sisäisenä lapsena - hylättynä, ristille naulattuna ja alitajuntaan haudattuna. Hänen tulemuksensa on sisäinen prosessi. Tuomio valheelliselle "minällemme" - egolle, jonka olemme rakentaneet pelkojemme suojakuoreksi. Jeesus on todellinen "minäsi", joka murtaa lopulta panssarisi.

Lakiuskonnosta

Lakiuskonnolla viittaan tässä uskontoon, jossa keskeisenä osana ovat:

-Teon ja tekemättä jättämisen käskyt, ns. säädökset, jotka ovat usein varsin yksityiskohtaisia

-Samoin edellämainituista säädetyt yksityiskohtaiset rangaistukset

-Ja jossa korostetaan ihmisen omia tekoja Jumalan hyväksynnän ja/tai kuoleman jälkeisen elämän edellytyksinä

Voiko kristitty olla oikeistolainen tai vasemmistolainen? Poliitikko ollenkaan?

Tällaisesta aiheesta tällä kertaa. Joitain ajatuksia, jotka eivät välttämättä ole missään yhteydessä keskenään:

Oikeisto korostaa työntekoa ja yksilön vastuuta ainakin itsestään – entäpä sitten muista? Kuitenkin em. arvot ovat kaikinpuolin kunnioitettavia. Toisaalta oikeistolla on vähän työkaluja (äärimmäisen) köyhyyden lievittämiseen, kuten vasemmisto voisi todeta. Oikeistolaisia kristittyjä löytyy Perussuomalaisista, Kokoomuksesta ja Kristillisdemokraateista.

Miksi kirkko ja papit eivät haasta julkista valtaa?

Vastaan tähän heti: Miksi heidän pitäisi? Törmään usein ajattelumalliin, jossa ihmisten, erityisesti vasemmistolaisesti suuntautuneiden mielestä kirkon ja pappien tulisi tuoda esiin yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuuksia ja epäkohtia, ja haastaa siten julkista valtaa. Nykyisen käsityksensä mukaisesti näin ajattelevat ihmiset pitävät kirkkoa ja papistoa (ja kenties myös muita uskovia?) osana “riistävää kapitalistista järjestelmää” oheisen pyramidikuvan tapaan - “we rule you, we fool you jne.”.

 

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä